Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання заходів Вінницького районного суду Вінницької області відповідно до плану роботи на перше півріччя 2014 року здійснено вивчення та узагальнення практики розгляду справ про адміністративні правопорушення передбачені ст. 130 КУпАП.
Предметом дослідження була судова практика вирішення цієї категорії справ за 2013 рік. Узагальнення проводиться в зв‘язку з необхідністю напрацювання однакових підходів до формування судової практики у цій категорії справ. Про деякі з них і йтиметься нижче.
Отже, згідно статистичних показників у 2013р. в провадженні Вінницького районного суду перебувало 888 справ про адміністративне правопорушення, з яких розглянуто - 802 справи, що становить 90,3 % розгляду справ, залишок справ на кінець звітного періоду - 86 справ.
В тому числі за ст.130 КУпАП в провадженні суду перебувало 263 справи, що у відсотковому еквіваленті становить 32,79% від усіх справ про адміністративні правопорушення, які перебували на розгляді суду. За вказаний період суддями розглянуто 218 справ даної категорії, що становить 27,18% від усіх справ адмінправопорушень, що розглянуті за вказаний період. За результатами розгляду 190 осіб притягнуто до адміністративної відповідальності з накладенням адміністративного стягнення у виді штрафу, 36 осіб позбавлено права керування усіма видами транспортних засобів. Всі стягнення накладено в межах санкції статей.
Як вбачається з взятих для узагальнення справ, протоколи про адміністративні правопорушення, відповідальність за які передбачена ст. 130 КУпАП, в основному складалися відповідно до вимог, передбачених статтями 254 і 255 цього Кодексу, уповноваженими на те посадовими особами органів внутрішніх справ. У більшості випадків якість складання протоколів про адміністративні правопорушення відповідає вимогам законодавства.
Незважаючи на певні досягнення працівниками ДАІ правильного оформлення та направлення до суду матеріалів адмінправопорушень за ст.130 КУпАП виявилась низка проблем, які не вдається подолати і на які неодноразово звертають увагу судді Вінницького районного суду. За статистичними показниками у 2013 році повернуто 60 справ адміністративного правопорушення, які надійшли у звітному періоді, з них для належного оформлення повернуто - 57 справ. При скоєнні повторного адмінправопорушення за ст.130 КУпАП до матеріалів, що надходять до суду не долучаються постанови суду про попереднє правопорушення, яке вчинялось на протязі року, тому апарат суду сам змушений контролювати наявність повторного вчинення адмінправопорушення і приєднує процесуальні документи. Суд звертає на це увагу з метою ефективного і раціонального використання робочого часу працівників суду. Як відомо, при вилучені документа водія на право водіння транспортним засобом вноситься запис до протоколу про направлення вказаного документу, але оскільки посвідчення водія залишається у працівників ДАІ, тому суд звертає на це увагу уповноважених на те посадових осіб та зобов’язує надати інформацію про місце знаходження вказаних документів, які фактично не доєднуються до адмінпротоколу.
Згідно ст. 245 та 280 КУпАП завданнями провадження суди зобов’язані своєчасно, всебічно, повно та об’єктивно з’ясовувати всі обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, зокрема й ті, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність, визначати розмір заподіяної шкоди тощо.
Обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами (ст. 251 КУпАП).
Як вбачається з матеріалів справ, судді дотримуються зазначених вимог, всебічно, повно та об’єктивно з’ясовувають всі обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
За ч. 1 ст. 277 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в п’ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи. Судді Вінницького районного суду Вінницької області дотримуються зазначених вимог закону.
Положення ст. 33 КУпАП про те, що стягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених КУпАП, та іншими законами України. При накладенні адміністративного стягнення суддями Вінницького районного суду Вінницької області враховуються характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.
Відповідальними працівниками апарату суду вчасно приєднуються заяви про надання копії постанов та вносяться відомості до ОСК в КП «Д-3» про вручення постанови суду про адміністративне правопорушення особі, щодо якої її було винесено. Відомості щодо присудженої суми штрафу та в частині виконання стягнення сплаченої суми штрафу добровільно - заносяться до ОСК повно та оперативно. Повнота внесення інформації до КП «Д-3» дає можливість повно та оперативно отримати будь-яку інформацію по справі.
Вивчення практики розгляду судами справ про адміністративні правопорушення проведено з метою усунення порушень вимог закону під час винесення судами постанов у справах зазначеної категорії та підвищення ефективності здійснення судочинства.
Консультант Вінницького районного суду Панкеєва В.