flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення судової практики розгляду справ про адміністративні правопорушення за корупційні діяння у І півріччі 2022 року

29 вересня 2022, 12:44

На виконання плану роботи суду на ІІ півріччя 2022 року консультантом суду проведено узагальнення судової практики розгляду судом справ про адміністративні правопорушення за корупційні діяння у І півріччі 2022 року.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 49, ст.2056) «корупційне правопорушення — діяння, що містить ознаки корупції, вчинене особою, зазначеною у частині першій статті 3 цього Закону, за яке законом встановлено кримінальну, дисциплінарну та/або цивільно-правову відповідальність».

Отже суб'єктами які можуть вчинити, а відповідно, бути притягнутими до відповідальності за корупційне правопорушення відповідно до ст. 3 ЗУ «Про запобігання корупції» можуть бути наступні категорії осіб: посадові особи органів державної влади, особи яким делеговані повноваження органів державної влади або надають послуги що оплачуються за рахунок державних коштів, а також особи фізичні особи, які що здійснюють діяльність, пов'язану із запобіганням, протидією корупції.

Відповідно до глави 13-А «Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією» Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративна відповідальність передбачена за:

порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (стаття 1724);

порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (стаття 1725);

порушення вимог фінансового контролю (стаття 1726);

порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (стаття 1727);

незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень (стаття 1728);

невжиття заходів щодо протидії корупції (стаття 1729);

порушення заборони розміщення ставок на спорт, пов’язаних з маніпулюванням офіційним спортивним змаганням (стаття 1729-1);

порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля (стаття 1729-2).

Згідно зі статтею 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про адміністративні правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218 – 221 цього Кодексу, протоколи про правопорушення, передбачені статтями 1724 – 1729, мають право складати уповноважені на те посадові особи Національної поліції України та Національного агентства з питань запобігання корупції та прокурори. 

У жовтні 2019 року до Кодексу України про адміністративні правопорушення було внесено зміни, що дозволяють зробити роботу Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) та Національної поліції в напрямку виявлення адміністративних порушень, пов’язаних з корупцією, ефективнішою.

Серед таких порушень – несвоєчасне подання декларацій та повідомлень про суттєві зміни в майновому стані.

Таким чином, НАЗК має складати протоколи про адміністративні порушення, пов’язані з корупцією, лише стосовно топ-чиновників – осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище. Повний перелік цих осіб визначено у статті 50 Закону України «Про запобігання корупції».

Стосовно всіх інших суб’єктів декларування мають право складати протоколи тільки уповноважені особи Національної поліції.

Протягом другого півріччя 2022 року в суді на розгляді перебували чотири адміністративні матеріали за вчинення корупційних правопорушень, передбачених частиною 1 статті 1726 КУпАП, а саме несвоєчасного без поважних причин подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за 2020 рік. Зазначимо, що усі вони надійшли протягом першого кварталу 2022 року.

Судом розглянуто три справи про адміністративні правопорушення, осіб притягнуто до адміністративної відповідальності, в одній справі строк розгляду справи про притягнення до адміністративної відповідальності у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1726 Кодексу України про адміністративні правопорушення зупинено.

Відповідно до ч. 4 ст. 277 КУпАП строк розгляду адміністративних справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, зупиняється судом у разі якщо особа, щодо якої складено протокол про таке правопорушення, умисно ухиляється від явки до суду або з поважних причин не може туди з’явитися (хвороба, перебування у відрядженні чи на лікуванні, у відпустці тощо), оскільки особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, не з’явився до суду в зв’язку з тим, що перебуває в перебуває у складі територіальної оборони Агрономічної громади та з поважних причин не може з’являтися до суду внаслідок введення воєнного стану на території України.

Варто зазначити, що протоколи про адміністративні правопорушення надійшли до суду від Управління стратегічних розслідувань у Вінницькій області.

Управління стратегічних розслідувань у Вінницькій області – це міжрегіональний територіальний орган у складі кримінальної поліції Національної поліції України, який бере участь у реалізації державної політики з питань боротьби з організованою злочинністю та здійснює оперативно-розшукову діяльність.

У аналогічний період 2021 року на розгляді перебувало 4 справи за ч. 1 ст. 1766 КУпАП (дві з них надійшло протягом 2021 рокі, дві – у попередньому році) та дві справи за ч. 1 ст. 1767 КУпАП (одна справа надійшла у звітному періоді, інша – у попередньому році).

Також хочеться зазначити, що відповідно до роз’яснення Національного агентства з питань запобігань корупції №4 від 07.03.2022 щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю в умовах воєнного стану (подання декларації, повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, проведення перевірок), під час війни можна не подавати декларації й повідомлення про суттєві зміни в майновому стані та відкриття валютного рахунку в банку-нерезиденті.

Кампанія декларування за 2021 рік відтерміновується, тобто щорічну декларацію за 2021 фізичні особи подають документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або електронній формі протягом трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни за весь період обов’язку подати документи.

Також зміщуються терміни подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані посадовця та відкриття валютного рахунку в банку-нерезиденті. Тепер їх так само потрібно буде подати протягом 3 місяців після припинення чи скасування воєнного стану.

Якщо в публічного службовця через наслідки війни не буде фізичної можливості подати документи вчасно, то він звільняється від кримінальної та адміністративної відповідальності через неподання чи несвоєчасне подання.

Такі декларанти мають подати документи протягом одного місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.

Оскільки, для запобігання загрозам життю і здоров'ю декларантам, а також у разі виявлення ознак кіберзагрози, доступ до Єдиного державного реєстру декларацій обмежений та перевірка декларацій відповідними органами не здійснюється. Через це у другому та третьому кварталі 2022 року до суду справи про адміністративні правопорушення за порушення вимог фінансового контролю (стаття 1726) не надходили.

 

 

Консультант суду                                                                Марина ЛЯХОВСЬКА