flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз результатів роботи суду з розгляду звернень громадян відповідно Закону України «Про звернення громадян» за 2022 рік в порівнянні з 2021 роком

01 лютого 2023, 10:52

Мною, консультантом суду Москвичовою О.Р., на виконання плану роботи за І півріччя 2023 року проведено аналіз результатів роботи суду з розгляду звернень громадян відповідно Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) за 2022 рік в порівнянні з 2021 роком.

Відповідно статті 3 ЗУ «Про звернення громадян» під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.

Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.

Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.

Звернення може бути подано окремою особою (індивідуальне) або групою осіб (колективне).

Звернення може бути усним чи письмовим.

У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

Звернення, оформлене без дотримання зазначених вимог, повертається заявнику з відповідними роз’ясненнями не пізніш як через десять днів від дня його надходження, крім випадків, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону.

Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляду.

Якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п'яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обгрунтованого рішення органом чи посадовою особою, воно в той же термін повертається громадянину з відповідними роз'ясненнями.

Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.

Не розглядаються повторні звернення одним і тим же органом від одного і того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вирішено по суті, а також ті звернення, терміни розгляду яких передбачено статтею 17 цього Закону, та звернення осіб, визнаних судом недієздатними.

Рішення про припинення розгляду такого звернення приймає керівник органу, про що повідомляється особі, яка подала звернення.

Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.

Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.

На обґрунтовану письмову вимогу громадянина термін розгляду може бути скорочено від встановленого цією статтею терміну.

Звернення громадян, які мають встановлені законодавством пільги, розглядаються у першочерговому порядку.

Органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, посадові особи розглядають звернення громадян, не стягуючи плати.

Розгляд звернень громадян у Вінницькому районному суді Вінницької області  здійснювався відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

Протягом 2022 року на розгляд до Вінницького районного суду Вінницької області надійшло 26 звернень громадян, з них 13 скарг (50%) та 13 заяв (50%) з яких 4 заяви надійшло у формі електронного звернення громадян.

В отриманих заявах порушувались питання щодо:

  • зміни правовідношення, визнання правосуб’єктності, зміну статусу;
  • надання для ознайомлення копій ухвал;
  • надання відповіді у справі;
  • надання роз’яснення рішення суду;
  • надання інформації про наявність позовної заяви;
  • надання інформації у справі;
  • надання копії судового рішення;
  • прискорення розгляду справи.

В скаргах порушувались питання щодо:

  • несвоєчасного надсилання судового рішення стороні у справі;
  • вбиральні у приміщенні суду;
  • зобов’язання державного органу винести описку;
  • ненадання матеріалів справи для ознайомлення;
  • ненадання копії протоколу про адміністративне правопорушення;
  • розгляду справи;
  • надсилання судового рішення стороні у справі;
  • винесення рішення про відвід судді.

Протягом 2021 року на розгляд до Вінницького районного суду Вінницької області надійшло 46 звернень громадян, з них 17 скарг (36,96%) та 29 заяв (63,04%) з яких 10 заяв надійшло у формі електронного звернення громадян.

В отриманих заявах порушувались питання щодо:

  • подачі позову онлайн;
  • надання інформації про стан розгляду справи,
  • зміни правовідносин,
  • визнання особи сином офіційно,
  • надання витягу по справі,
  • забезпечення права на участь у справі;
  • сприяння у забезпеченні розгляду справи;
  • запрошення на судове засідання як сторони у справі;
  • звільнення сина від відбування покарання;
  • надання інформації про місцезнаходження засудженого;
  • надання інформації про рух справи;
  • видачі та направлення виконавчих документів канцелярією суду;
  • надання копії протоколу про адміністративне правопорушення;
  • винесення рішення у справі;
  • надання копії рішення та надання інформації щодо направлення судового рішення на виконання;
  • зміни правовідношення, зміни статусу та визнання правосуб’єктності;
  • можливої подачі позовної заяви.

В скаргах порушувались питання щодо:

  • скоєних злочинів та внесення їх відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань;
  • дії судді щодо своєчасного надсилання процесуальних документів сторонам по справі;
  • відпусток і лікарняних суддів;
  • ненадання відповіді на попередню скаргу і надання інформації про направлення заяви про забезпечення доказів;
  • несвоєчасного надсилання судового рішення стороні у справі;
  • ненадання копії протоколу про адміністративне правопорушення;
  • ненадання справи на ознайомлення;
  • дій державного службовця;
  • не направлення судового рішення стороні у справі.

Усні звернення громадян та звернення громадян у формі пропозицій за 2021 та 2022 роки до суду не надходили.

Звернення, що надійшли до суду, неупереджено, об'єктивно і всебічно перевірялися та відповідно до діючого законодавства надано обґрунтовані, достовірні, повні і об'єктивні відповіді з роз'ясненнями з дотриманням термінів розгляду відповідно до ст. 20 ЗУ «Про звернення громадян» - не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребували додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання.

Беручи до уваги 2021 рік, з метою убезпечення відвідувачів та працівників суду від розповсюдження хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та масового поширення вірусної інфекції, суд на офіційній вебсторінці на сайті «Судова влада України» неодноразово закликав утриматись від участі у судових засіданнях, якщо слухання не передбачало обов’язкової присутності, а також від особистого відвідування суду для подачі позовів, заяв, скарг, клопотань та інших звернень.  Переважна більшість звернень громадян були надіслані поштовим зв’язком, електронною поштою або шляхом заповнення відповідної форм звернення громадян, яка розміщена на офіційному вебсайті суду.

У 2022 році у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, та введенням Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202 (зі змінами) в Україні воєнного стану, на 43,47% зменшилась кількість поданих звернень громадян до суду.

Крім того у зв’язку з відсутністю належного фінансування судової системи протягом 2021-2022 років, зокрема, незабезпечення  Вінницького районного суду Вінницької області поштовими марками в достатньої кількості, суд позбавлений був можливості направляти документи по справі у тому числі судові рішення кінцеві та проміжні учасникам судового процесу своєчасно та належним чином, що у свою чергу призвело до зростання кількості звернень громадян у формі скарг на несвоєчасність надсилання судового рішення стороні у справі та не надсилання судового рішення.

На підставі вищевикладеного, провівши аналіз, можна дійти до висновку, що робота по наданню відповідей на звернення громадян у Вінницькому районному суді Вінницької області проведена на належному рівні, головою суду та/або в.о. голови суду та керівником апарату суду здійснювалось систематичне проведення перевірки якості, своєчасності, повноти та об’єктивності надання відповідей громадянам.

 

Консультант суду                                                                                                                                                             Олена МОСКВИЧОВА