flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду у справах про адміністративні правопорушення щодо вчинення домашнього насильства за 2022 рік

16 березня 2023, 10:58

Консультантами суду на виконання плану роботи суду на перше півріччя проведено узагальнення за результатами розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст.173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) у 2022 році.

У 2022 році у провадженні  Вінницького районного суду Вінницької області перебувало 289 справ про адміністративне правопорушення, пов’язане з домашнім насильством (ст. 173-2 КУпАП – вчинення домашнього насильства, насильства за ознакою статі, невиконання термінового заборонного припису або неповідомлення про місце свого тимчасового перебування).

Так, домашнім насильством являється насильство, що вчиняється в сім’ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім’єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.

За санкцією ст. 173-2 КУпАП України вчинення домашнього насильства тягне за собою накладення штрафу або адміністративний арешт на строк до семи діб. В окремих випадках передбачена кримінальна відповідальність за цей вид злочинів.

Як зазначається, справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 173-2 КУпАП, розглядаються впродовж доби (ч. 2 ст. 277 КУпАП). За результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 173-2 КУпАП, суд (суддя) ви­носить постанову у справі:

  • про накладення адміністративного стягнення;
  • про застосування заходів впливу,
  • про закриття справи.

 У справах про домашнє насильство доказуванню підлягає не лише факт вчинення відповідних дій (бездіяльності) особи, а й наслідки, які в результаті таких дій (бездіяльності) були заподіяні постраждалій особі.

Отже, протягом 2022 року Вінницьким районним судом Вінницької області розглянуто 210 справ про адміністративні правопорушення за ст. 172-2 КУпАП, 66 адміністративних матеріалів повернуто органу звідки надіслано, з них 64 для належного оформлення.

Більше пів сотні матеріалів повернуто до поліції на доопрацювання. Зазначені матеріали працівників поліції перешкоджають суду повно, всебічно, об`єктивно та своєчасно розглянути справу відповідно до вимог чинного законодавства, серед іншого: не вжито заходів для забезпечення участі правопорушника в розгляді судової справи, при підготовці справи до розгляду, встановлюється, що особа до суду не з`явилася з невідомих суду причин, а в матеріалах справи про адміністративне правопорушення відсутні відомості щодо повідомлення правопорушника про день, час та місце розгляду справи.

Щодо 158 осіб накладено адміністративне стягнення, щодо 52 осіб – закрито провадження. Серед адміністративних стягнень був штраф (151) та громадські роботи (7).

Загальна сума штрафу складає 33150 грн, з яких 14875 грн сплачено добровільно.

В порівнянні з 2021 роком, в провадженні суду перебувало 193 адміністративних матеріали за ст. 173-2 КУпАП, з яких 116 справ розглянуто та накладено 77 адміністративних стягнень у вигляді штрафу, 3 – у виді громадських робіт та 1 – у виді адміністративного арешту.

У більшості випадків домашнє насильство вчиняють чоловіки, а потерпілими від правопорушення, як правило є жінки, діти та люди похилого віку.

Прикро констатувати той факт, що мають місце справи, в яких дитина, попри те, що насильство було вчинено в її присутності, не була визнана постраждалою.

Як правило, суди обмежуються формулюваннями, які містять протоколи про адміністративне правопорушення, зокрема, що насильство вчинене у присутності дитини.

Що ж до покарання кривдників у справах про вчинення домашнього насильства щодо дитини, то у разі накладення адміністративного стягнення – штрафу, який законодавець визначає в розмірі від 170 до 680 гривень, залежно від частоти вчинення домашнього насильства. Варто уваги те, що мінімальна сума штрафу як покарання за домашнє насильство менша у два з половиною рази, ніж стягнення судових витрат під час розгляду тієї ж справи в суді.

Під час розгляду справ щодо дитини в жодному випадку не проведена психологічна експертиза, яка визначає шкоду, завдану домашнім насильством.

Зазвичай в таких випадках кривдники продовжували проживати з дитиною.

Програма для кривдника – це комплекс заходів, що формується на основі результатів оцінки ризиків та спрямований на зміну насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової, неагресивної психологічної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до своїх вчинків та їх наслідків, у тому числі до виховання дітей, на викорінення дискримінаційних уявлень про соціальні ролі та обов’язки жінок і чоловіків.

Відповідно до ст. 39-1 КУпАП у разі вчинення домашнього насильства чи насильства за ознакою статі суд під час вирішення питання про накладення стягнення за адміністративне правопорушення має право одночасно вирішити питання про направлення особи, яка вчинила домашнє насильство чи насильство за ознакою статі, на проходження програми для таких осіб, передбаченої Законом України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» чи Законом України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків».

Порядок направлення на проходження програми для кривдника визначено пунктом 3.3. Інструкції, згідно з якою у разі вчинення особою насильства в сім'ї служба дільничних інспекторів поліції або кримінальна поліція у справах дітей видає цій особі під розписку направлення на проходження корекційної програми та в триденний строк надсилає до відповідного кризового центру повідомлення про направлення особи на проходження корекційної програми.

Програма для кривдника спрямована на зміну насильницької поведінки кривдника, формування у нього нової неагресивної психологічної моделі поведінки у приватних стосунках, відповідального ставлення до своїх вчинків та їх наслідків.

Щодо вирішення питання про направлення на проходження програми для особи, яка вчинила домашнє насильство чи насильство за ознакою статі відповідно до ст. 39-1 КУпАП, слід зазначити, що за 2022 рік судом такі заходи не застосовувались.

Домашнє насильство, або насильство в сім’ї, попри досягнення цивілізації та спрямування держав на забезпечення гендерної рівності, все ще є проблемою, яка не втрачає своєї актуальності. Україна, як і інші соціально-правові демократичні сучасні розвинені держави взяла на себе зобов’язання щодо забезпечення гендерної рівності. Як свідчить практика, насильство залишається однією з поширених видів порушення прав людини, від якого в переважній більшості страждають найбільш уразливі категорії осіб (жінки, діти, батьки похилого віку).

Проблема домашнього насильства визнається грубим порушенням основоположних прав людини, при цьому закони України щодо протидії домашньому насильству повинні забезпечувати реальні механізми їх застосуванням. В іншому випадку ці закони не мають жодного сенсу.

 

 

Узагальнили консультанти суду Марина ЛЯХОВСЬКА та Олена МОСКВИЧОВА.