Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання плану роботи Вінницького районного суду Вінницької області на перше півріччя 2015 року проведено узагальнення практики, щодо порядку розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП за перше півріччя 2015 року.
Узагальнення проводиться у зв’язку з необхідністю напрацювання однакових підходів до формування судової практики у цій категорії справ. Узагальнення проводиться за даними статистичного звіту про роботу суду за перше півріччя 2015 року.
Відповідно до кодексу України про адміністративні правопорушення (від 07.12.1984 із внесеними змінами):
Стаття 130. Керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції
Керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -
тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб.
Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -
тягне за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого і на інших осіб - адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалась адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -
тягнуть за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до десяти років з оплатним вилученням транспортного засобу і на інших осіб - адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу.
Вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, -
тягне за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.
Керування річковими або маломірними суднами судноводіями в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а так само передача керування судном особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а також відмова осіб, які керують річковими або маломірними суднами від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування всіма видами плавучих засобів на строк від одного до трьох років, або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин, або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.
Дії, передбачені частиною п'ятою цієї статті, вчинені особами, які не мають права керування річковими або маломірними суднами, -
тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.
Упродовж 2014-2015 років спостерігається тенденція, щодо зменшення надходження до Вінницького районного суду Вінницької області справ і матеріалів про адміністративні правопорушення, зокрема і справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 130 КУпАП.
Так за перше півріччя 2015 року до суду надійшло 623 справи про адміністративні правопорушення, з них 206 за ст. 130 КУпАП, що становить 33,07%, від загальної кількості справ, в той час як за перше півріччя 2014 року – 908 справ, з них 268 справ за ст. 130 КУпАП, що становить 29,52% від загальної кількості справ про адміністративне правопорушення. В 2015 році надійшло на розгляд суду на 285 справ менше, ніж в 2014 році, в т. ч. на 62 справи за ст. 130 КУпАП менше. Це свідчить про підвищення почуття відповідальності та громадянської свідомості серед водіїв та, як наслідок, зменшення ними кількості здійснених правопорушень.
За перше півріччя 2015 року розглянуто 188 справи про адміністративні правопорушення за ст. 130 КУпАП, залишок нерозглянутих справ даної категорії, на кінець звітного періоду становить 22 справи.
Судом при призначені покарання враховується, що основна мета адміністративного стягнення – виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
За вчинення адміністративних правопорушень, відповідальність за які передбачена ст. 130 КУпАП, Вінницький районний суд Вінницької області застосував різні види стягнення до 180 осіб.
Найпоширенішим видом серед адміністративних стягнень, застосованих судом, в даній категорії справ, є штраф. Так, судом – оштрафовано 126 осіб на загальну суму 444410,00 гривень, з них сплачено добровільно 357554,00 гривень, що становить 80,46%, позбавлено спеціального права – 33 особи, накладено адміністративний арешт – на 21 особу. З додаткових стягнень: оплатне вилучення предмета застосовано до 4 осіб.
Судом із різних підстав закрито провадження про адміністративні правопорушення за ст. 130 КУпАП, стосовно 7 осіб., з них за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення судом закрито провадження щодо 4 осіб, у зв’язку із закінченням строків для накладення адміністративного стягнення судом закрито провадження стосовно 3 осіб.
За вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 130 КУпАП, у віці від 16 до 18 років судом застосовано заходи впливу, передбачені ст. 24-1 КУпАП до 1 особи.
Незважаючи на покращення складення протоколів уповноваженими посадовими особами, за перше півріччя 2015 року було повернуто 2 справи про адміністративне правопорушення, передбаченого ст. 130 КУпАП, з них 2 справи для належного оформлення.
Всі стягнення накладено в межах санкції статей.
Звернення до виконання судових рішень покладається на суд. Вироки, ухвали та постанови суду передаються на виконання після того, як вони набрали законної сили, крім випадків негайного їх виконання.
Звернення до виконання постанов по адміністративних правопорушеннях проводиться відповідно до вимог ст. ст. 299,307 КУпАП.
Відповідно до вимог ст. 245 та 280 КУпАП завдання провадження в справах про адміністративні правопорушення суди зобов’язані своєчасно, всебічно, повно та об’єктивно з’ясовувати всі обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, зокрема й ті, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність, визначати розмір заподіяної шкоди тощо.
Обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, пояснення особи, яка притягається адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами ( ст. 251 КУпАП ).
Відповідно до матеріалів адміністративних справ, судді Вінницького районного суду Вінницької області в основному дотримуються зазначених вимог, всебічно, повно та об’єктивно з’ясовують всі обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
За ч. 1 ст. 277 КУпАП справа про адміністративне правопорушення розглядається в п’ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою), правомочним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи. Судді Вінницького районного суду Вінницької області дотримуються зазначених вимог закону.
При накладенні адміністративного стягнення суддями Вінницького районного суду Вінницької області враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність.
Вивчення практики розгляду судами справ про адміністративні правопорушення, передбаченого ст. 130 КУпАП проведено з метою підвищення ефективності здійснення судочинства.
Керівник апарату С.С.Слободянюк