Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Притягнення до адміністративної відповідальності правопорушника за вчинення насильства в сім'ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї передбачене ст. 173-2 КУпАП.
Згідно обліково-статистичних даних на розгляд до Вінницького районного суду Вінницької області протягом І-го півріччя 2015 року надійшло 89 матеріалів про адміністративні правопорушення за ст. 173-2 КУпАП, розглянуто 79, притягнуто до адміністративної відповідальності 76 осіб, щодо 3 осіб провадження по справі закрито.
До 30 осіб застосовано адміністративне стягнення у виді накладення штрафу в дохід держави на суму 2193 грн., з яких добровільно сплачено 918 грн., що складає 42% від накладеного. До 46 осіб застосовано адміністративне стягнення у виді громадських робіт.
В першому півріччі 2014 року до суду на розгляд надійшло 123 матеріали за ст. 173-2 КУпАП, з яких розглянуто 122, притягнуто до адміністративної відповідальності 116 осіб, з яких накладено штраф на 106 осіб на суму 6681 грн., з них добровільно сплачено 3705 грн., що складає 55,5%, застосовано громадські роботи до 9 осіб, застосовано адміністративний арешт до 1 особи.
Як вбачається з аналізу, в першому півріччі 2015 року на розгляд до суду за ст. 173-2 КУпАП надійшло на 34 матеріали менше, ніж в першому півріччі 2014 року.
В першому півріччі 2014 року адміністративне стягнення у виді штрафу застосовано до 106 осіб, а в 2015 році за аналогічний період штраф застосовано до 30 осіб, що майже в 3 рази менше, однак громадські роботи в першому півріччі 2014 року застосовано до 9 осіб, а в 2015 за аналогічний період до 46 осіб, що в 5 раз більше, це пов’язано з тим, що 05 березня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо врегулювання питання відповідальності за вчинення насильства в сім’ї», згідно вимог якого посилено відповідальність за скоєння насильства в сім’ї. Так, із санкції ст.173-2 КУпАП виключено такі види адміністративних стягнень, як штраф та виправні роботи з відрахуванням двадцяти відсотків заробітку. Згідно вимог чинного законодавства особа може понести відповідальність у вигляді громадських робіт на строк від тридцяти до сорока годин або адміністративного арешту на строк до семи діб. Ті самі дії, вчинені особою повторно протягом року, тягнуть за собою громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.
Як свідчить практика, накладення штрафу на правопорушника часто утримувала жертв сімейного насильства від звернень до міліції, з передачею матеріалів в подальшому до суду, оскільки від такого виду покарання страждала передусім сама родина. Таким чином, штраф, як і виправні роботи з відрахуванням двадцяти відсотків заробітку, мали досить низький виховний та профілактичний ефект.
Як видно з аналізу, із внесенням змін до ст. 173-2 КУпАП збільшилась кількість застосування судом адміністративного стягнення у виді громадських робіт.
Загалом протоколи про адміністративне правопорушення вказаної категорії складені з додержанням загальних вимог ст. 256 КУпАП, достатньою мірою викладаються обставини вчинення адміністративного правопорушення. В даних протоколах зазначається час та місце вчинення дрібного хуліганства чи насильства в сім'ї, стан, в якому вчиняє особа правопорушення, та протиправні дії, в яких виражалось те чи інше правопорушення.
Не завжди правильно у протоколах за ст. 173-2 КУпАП викладаються обставини вчинення повторно протягом року насильства у сім'ї. Є випадки, коли ця обставина взагалі не вказується у протоколі про адміністративне правопорушення.
Узагальнення засвідчило, що дільничні інспектори Вінницького РВ УМВС України в Вінницькій області при формуванні матеріалу про притягнення особи до адміністративної відповідальності за даними категоріями не завжди долучають до них довідки про наявність чи відсутність повторності притягнення вказаної особи до адміністративної відповідальності.
Вчинення насильства в сім'ї найчастіше вчиняється чоловіками у віці від 25 до 50 років відносно дружин або батьків, які більшості випадків являються особами похилого віку. Свідками таких насильств в сім’ї часто є неповнолітні діти, що негативно впливає на їх нестійку психіку.
Відповідно до ч.1 ст. 10 та ч.1 ст. 12 Закону України “Про попередження насильства в сім'ї” члену сім'ї, який вчинив насильство в сім'ї, виноситься офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім'ї, за умови відсутності в його діях ознак злочину, уповноваженими підрозділами органів внутрішніх справ, про що йому повідомляється під розписку. Членів сім'ї, яким було винесено офіційне попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім'ї, уповноважені підрозділи органів внутрішніх справ беруть на профілактичний облік.
Слід приділити значну увагу правопорушенням даної категорії вчинених особами повторно протягом вказаного періоду, оскільки відносно деяких осіб адміністративне стягнення застосовано неодноразово. Вказане свідчить на недостатню профілактичну роботу з вказаними особами дільничних інспекторів Вінницького РВ УМВС України у Вінницькій області.
Відповідно до п. 2.1 та п. 2.2 Положення “Про службу дільничних інспекторів міліції в системі МВС України” основними завданнями працівників служби дільничних інспекторів міліції є проведення загальної та індивідуальної профілактичної роботи серед жителів адміністративної дільниці. Охорона громадського порядку та забезпечення громадської безпеки на території, що обслуговується, робота з населенням та громадськими формуваннями на адміністративній дільниці щодо охорони громадського порядку та громадської безпеки, профілактики правопорушень та боротьби зі злочинністю.
Тому, як вбачається з викладеного, з метою профілактики щодо неприпустимості вчинення насильства в сім'ї необхідно направити відповідне подання до Вінницького РВ УМВС України у Вінницькій області, з метою активізації профілактичної роботи в цьому напрямку.
Результати узагальнення свідчать про те, що найбільше правопорушень за ст. . 173-2 КУпАП вчиняють працездатні особи, які не працюють та зловживають алкогольними напоями, що свідчить про певні недоліки у організації належної профілактичної роботи уповноважених осіб Вінницького РВ УМВС України у Вінницькій області;
Справи даної категорії розглядались суддями у встановлений законом строк, обґрунтовано застосовувались передбаченні санкціями вказаної статті види стягнень.
Керівник апарату С.С.Слободянюк