Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання завдання відповідно до плану роботи щодо проведення узагальнення судової практики розгляду справ щодо чергових виборів депутатів до місцевих та сільських рад, селищних, міських голів (крім депутатів ВР АРК, депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях АРК та Донецької і Луганської областей) Вінницьким районним судом Вінницької області проведено узагальнення щодо розгляду справ щодо виборів до місцевих органів самоврядування.
Для висвітлення питання щодо розгляду справ, пов'язаних з виборчим процесом та виборів до місцевих органів самоврядування, використано дані статистичного звіту за формою 2-ВМ за період з 05.09.2015 по 15.11. 2015року.
При вирішенні цієї категорії справ судом застосувалися Конституція України, Кодекс адміністративного судочинства України, Закони України «Про місцеві вибори» в редакції від 14.07.2015 року з відповідними змінами, «Про Державний реєстр виборців», «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01.11.2013 року №15 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом».
Всього в 2015 році в провадженні Вінницького районного суду Вінницької області перебувало 27 справ, пов’язаних з виборчим процесом, із них 13 справ розглянуто із прийняттям постанови, що складає 48,2% від всіх розглянутих по суті справ, 14 справ – залишено без розгляду, що складає 51,8% від всіх розглянутих по суті справ.
Питому вагу справ, що розглянув Вінницький районний суд Вінницької області, як адміністративний суд, під час виборчого процесу складають справи щодо уточнення списків виборців.
Так, Вінницьким районним судом Вінницької області було розглянуто 20 справ вказаної категорії, з них із прийняттям постанови розглянуто - 11 справ, що складає 55% від загальної кількості розглянутих справ даної категорії, 9 справ залишено без розгляду, що становить 45% від загальної кількості розглянутих справ у вказаній категорії.
Шість постанов були оскаржені в апеляційній інстанції і ухвалами Вінницького апеляційного адміністративного суду скасовані, що від загальної кількості розглянутих по суті справ в цій категорії Вінницьким районним судом складає 22%.
Другою групою справ, що розглянув Вінницький районний суд Вінницької області під час виборчого процесу є справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності дільничних виборчих комісій та їх членів.
Відповідно до статистичних даних у суді всього перебувало 7 справ, із них з прийняттям постанови розглянуто - 2 справи, що становить 28,57% від загальної кількості розглянутих справ даної категорії, та 5 справ залишено без розгляду, що становить 71,42% від загальної кількості розглянутих справ у вказаній категорії.
Одна постанова була оскаржена в апеляційній інстанції та згідно постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду рішення першої інстанції змінено.
Серед справ, розглянутих Вінницьким районним судом Вінницької області, пов'язаних із виборчим процесом, проблем із застосуванням КАС України стосовно визначення підсудності цих справ не виникало.
Відповідно до положень ч. 3,4 ст. 173 КАС України позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду не пізніш як за два дні до дня голосування. Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, - невідкладно.
Особливості обчислення строків у справах, пов'язаних із виборчим процесом та наслідки їх порушення визначені статтею 179 КАС.
Положення ч. 3 ст. 173 КАС України передбачає, що при розгляді позову про уточнення списку виборців суд звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
З аналізу постанов у цій категорії справ, можна зробити висновок, що при вирішенні питання щодо права виборця голосувати на зазначеній ним виборчій дільниці суд використовував довідки, надані органом ведення Державного реєстру виборців на запит суду.
Передумовою залишення позовної заяви без розгляду в суді першої інстанції у 9 позовних заявах про уточнення списку виборців стало звернення позивача із клопотанням про відкликання позовної заяви, та у відповідності до вимог п.5 ч.1 ст. 155 КАС України суд ухвалив залишити позовні заяви без розгляду.
Із вказаної категорії справ розглянутих із прийняттям постанови про відмову в задоволенні позовних вимог, згідно поданих апеляційних скарг в апеляційній інстанції переглянуто 6 справ.
У загальному контексті причин скасування рішень першої інстанції суд апеляційної інстанції вказує на порушення процесуального права.
Суд першої інстанції відкриваючи провадження у справі та ухвалюючи кінцеве рішення не звернув увагу на відсутність у представника позивача довіреності на представництво інтересів позивача, що має істотне значення для правильного вирішення справи.
Статтею 58 КАС України передбачено, що повноваження представників, які беруть участь в адміністративному процесі на основі договору, на здійснення представництва в суді повинні бути підтверджені довіреністю. Оригінали довіреностей або засвідчені підписом судді копії з них приєднуються судом до справи.
Відповідно до ч.4, 5 ст. 106 КАС України позовна заява підписується позивачем або його представником із зазначенням дати її підписання. Якщо позовна заява подається представником, то у ній зазначаються ім'я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є. Одночасно з позовною заявою подається довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження представника.
Також, відповідно до п. 12 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №15 від 01.11.2013 року «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом» положеннями статті 178 КАС України передбачено випадки здійснення представництва у справах без додаткового уповноваження. Зокрема, особа, яка відповідно до закону про вибори зареєстрована як уповноважений представник або довірена особа кандидата, діє як представник відповідного кандидата у справах, пов'язаних з виборчим процесом, без додаткового уповноваження, та особа, яка відповідно до закону про вибори зареєстрована як уповноважена особа (представник) партії (блоку), місцевої організації партій, діє як представник відповідної партії (блоку), місцевої організації партії у справах, пов'язаних з виборчим процесом, без додаткового уповноваження. Документом, що підтверджує повноваження таких представників, є відповідне посвідчення, видане в порядку, встановленому законом про вибори.
У всіх інших випадках стосовно справ, пов'язаних з виборчим процесом, представництво здійснюється за загальними правилами, встановленими статтями 56 - 61 КАС України.
Крім того, суд повинен враховувати, що особа (без додаткового уповноваження), яка здійснює представництво у справах, пов'язаних з виборчим процесом, має право на вчинення від імені суб'єкта, якого вона представляє, усіх процесуальних дій, які може вчинити цей суб'єкт (ч. ч. 1, 6 ст. 59 КАС України).
Якщо позовну заяву від імені позивача подано особою, яка не має повноважень на ведення справи, суд повинен повернути таку позовну заяву (п. 4 ч. З ст. 108 КАС України), а якщо це виявлено під час судового засідання, - залишати її без розгляду (п. 2 ч. 1 ст. 155 КАС України).
Судді Вінницького районного суду Вінницької області при постановленні постанов докладно та ретельно досліджували всі обставини справи, надавали їм належну оцінку та ухвалювали рішення відповідно до встановлених обставин та норм матеріального права.
Згідно з частиною п'ятою статті 177 КАС судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172 - 175 КАС, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення ухвалені до дня голосування, - не пізніше як за чотири години до початку голосування.
Порушення даної норми у постановлених процесуальних документах Вінницьким районним судом Вінницької області не допускались.
Постановленні судом постанови щодо включення громадян до списків виборців у відповідності до ч. 6 ст. 173 КАС України допускалися до негайного виконання.
Вивчення практики розгляду судом справ, пов'язаних із захистом виборчих прав, проведено з метою усунення порушень вимог закону під час винесення судами постанов у справах зазначеної категорії та підвищення ефективності здійснення судочинства.
Консультант суду Панкеєва В.