flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики зупинених цивільних справ за перше півріччя 2017 року

05 січня 2018, 16:42

     На виконання плану роботи суду на ІІ півріччя 2017 року проведено узагальнення практики зупинених цивільних справ за І півріччя 2017 року.

     Відповідно до ст. 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

     Стаття 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод гарантує кожній фізичній або юридичній особі право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

     Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним строком слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального закону.

     Зупинення провадження у справі — це тимчасове припинення судом вчинення процесуальних дій під час судового розгляду із визначених у законі об'єктивних підстав, які перешкоджають подальшому розгляду справи і щодо яких неможливо передбачити їх усунення.

     Згідно статистичних даних у І півріччі 2017 року винесено 51 ухвалу про зупинення провадження. Найпоширенішими причинами зупинення проваджень є призначення судом експертизи, неможливості розгляду справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного, цивільного, господарського, кримінального чи адміністративного судочинства, надання сторонам у справі про розірвання шлюбу строку для примирення.

     Так,  у справі №128/3508/16-ц за позовом Особа 1 до Особи 2 про відшкодування матеріальної та моральної шкоди завданої внаслідок дії джерела підвищеної небезпеки, внаслідок вчинення злочину, ухвалою суду від 16.02.2017  зупинено провадження у зв’язку з призначенням судової авто-товарознавчої експертизи. 03.05.2017  цивільна справа була повернута до суду з експертним висновком. Ухвалою суду від 04.05.2017 відновлено провадження та призначено справу до розгляду.

     Тривале проведення судових експертиз впливає на оперативність розгляду значної кількості справ. Нерідко суд під час розгляду, з метою забезпечення повноти та об'єктивності дослідження всіх обставин справи, змушений призначати проведення декількох експертиз, у тому числі додаткових.

     Так, у справі №128/4281/16-ц за позовом Особа 1 до Особи 2 про реальний поділ будинковолодіння, що є у спільній частковій власності, ухвалою суду від 17.05.2017 провадження зупинено у зв’язку з призначенням судової будівельно-технічної експертизи. 19.05.2017 справу скеровано для проведення експертизи, однак, станом на 29.12.2017 не повернено на адресу Вінницького районного суду Вінницької області.

     У чинному ЦПК України (глава 8 розділу III) правила про зупинення і закриття провадження у справі, залишення позову без розгляду  викладені перед нормами про рішення суду. В цьому, як вважається, є певний сенс, оскільки у судовому розгляді такі процесуальні дії можуть передувати вирішенню справи по суті.

     Залежно від обставин, що є підставами зупинення провадження у справі, його можна поділити на обов'язкове і необов'язкове (факультативне). Зокрема, законодавець встановлює обов'язок суду зупинити провадження у справі, коли взагалі неможливо продовжувати її розгляд до усунення певних підстав, оскільки в іншому разі не будуть належним чином захищені права, свободи та інтереси осіб. Обов'язкове зупинення провадження у справі не залежить від ініціативи суду або осіб, які беруть участь у справі.

     Так, відповідно до ст. 251 ЦПК України суд зобов'язаний зупинити провадження у справі у наступних випадках:

     1) смерті або оголошення фізичної особи померлою, яка була стороною у справі, якщо спірні правовідносини допускають правонаступництво;

     2) перебування сторони або третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, у складі Збройних Сил України або інших утворених відповідно до закону військових формувань, що переведені на воєнний стан або залучені до проведення антитерористичної операції;

     3) призначення або заміни законного представника у випадках, передбачених статтею 63 ЦПК України;

     4) надання сторонам у справі про розірвання шлюбу строку для примирення;

     5) прийняття рішення про врегулювання спору за участю судді;

     6) об’єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об’єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

     До підстав необов'язкового (факультативного) зупинення провадження у справі належать обставини, за яких можливий подальший розгляд. Однак якщо його продовжити, це може вплинути на встановлення дійсних правовідносин учасників процесу. Таке зупинення провадження відбувається за заявою особи, яка бере участь у справі, або з власної ініціативи суду у випадках, встановлених ст. 252 ЦПК України, а саме:

     1) перебування учасника справи на альтернативній (невійськовій) службі не за місцем проживання або на строковій військовій службі;

     2) захворювання учасника справи, підтвердженого медичною довідкою, що виключає можливість явки до суду протягом тривалого часу;

     3) перебування учасника справи у довгостроковому службовому відрядженні;

     4) розшуку відповідача в разі неможливості розгляду справи за його відсутності;

     5) призначення судом експертизи;

     6) направлення судового доручення щодо збирання доказів у порядку, встановленому статтею 87 ЦПК України;

     7) надходження заяви про відвід;

     8) звернення із судовим дорученням про надання правової допомоги, вручення виклику до суду чи інших документів до іноземного суду або іншого компетентного органу іноземної держави;

     9) прийняття ухвали про тимчасове вилучення доказів державним виконавцем для дослідження судом;

     10) перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (у іншій справі) у касаційному порядку палатою, об’єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

     Провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу. З дня поновлення провадження у справі перебіг процесуальних строків продовжується.

     Отже, у Вінницькому районному суді Вінницької області здійснюється постійний контроль за строками виконання судових доручень, судді намагаються узгодити строки проведення експертиз, як передбачено п.1.13 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, затвердженої наказом Мін'юсту від 8.10.98 №53/5 (зі змінами та доповненнями), проте експертизи проводяться тривалий час, що тягне за собою збільшення строків розгляду справ. Експертні установи повідомляють про неможливість виконати експертизи у короткий термін у зв'язку зі значним навантаженням, відпускними періодами  або з несвоєчасною оплатою експертних послуг.

     Судді Вінницького районного суду Вінницької області неухильного дотримуються виконання норм процесуального закону щодо розумності строків розгляду цивільних справ з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, оскільки перевищення розумних строків розгляду справ становить порушення прав, гарантованих п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод , що може призвести до  звернення з позовом до Європейського суду з прав людини з питань тривалого розгляду справи, що не тільки погіршує імідж нашої держави на міжнародному рівні, а й призводить до значних втрат державного бюджету.

     З метою покращення оперативності розгляду справ головою суду систематично вивчаються причини тривалого їх нерозгляду, результати обговорюються на зборах суддів. Судді, в свою чергу, вживають термінових організаційних заходів для усунення причин тривалого розгляду, забезпечують якісний та оперативний розгляд таких справ.

 

 

Консультант суду                                                Н.А.Лебідь