flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз розгляду Вінницьким районним судом Вінницької області справ про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 4 ст. 85 КпАП України, в 2010 році

16 березня 2011, 10:03
 Аналіз розгляду Вінницьким районним судом Вінницької області справ про адміністративні правопорушення, передбачені ч.4 ст. 85 КпАП України, в 2010 році
 
         Всі водні об’єкти загальнодержавного значення є власністю держави, а отже власністю Українського народу.
         В більшості областей країни, окрім півдня, всі водойми є водоймами загальнодержавного значення. Таким чином, в користування надаються лише на умовах оренди і ніяк не можуть передаватись у приватну власність.
          Для здійснення рибогосподарської діяльності чи надання послуг з організованого любительського рибальства орендарі повинні мати спеціальний дозвільний документ.
         Вартість квитків на орендних ставках встановлює користувач. Всі умови щодо вилову риби  на таких ставках( в тому числі встановлення плати і добова норма) мають бути обумовлені в Договорі оренди земельної ділянки, який складається із сільською, селищною чи районною радою та погоджується з державним управлінням охорони навколишнього природного середовища та басейновим управлінням водних ресурсів річки Південний Буг.
         Для організації аматорського вилову риби орендарі, які мають спеціальні дозвільні документи повинні розробити Порядок здійснення любительського рибальства погоджений з органами рибоохорони та відвести спеціальну ділянку водойми для надання цих послуг в будь якому випадку рибалки зобов’язані виконувати Правила любительського та спортивного рибальства, що затверджені наказом Державного комітету рибного господарства України за №19 від 15.02.1999 року.
         В свою чергу громадяни та посадові особи, які порушують  зазначені   Правила несуть адміністративну відповідальність відповідно ст. 85 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
          Згідно ст.221 КпАП України судам підвідомчі справи про адміністративну відповідальність передбачені ч.2, ч.4, ч.5 ст. 85 КпАП України.
          Для аналізу розглянемо адміністративні справи за ч.4 ст. 85 КпАП України, санкція якої передбачає накладення штрафу на громадян від 20 до 40 неоподаткованих мінімумів доходів громадян з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без такої і на посадових осіб від 30 до 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без такої.
 До Вінницького районного суду Вінницької області в 2010 р. надійшло 47 справ про адміністративні правопорушення за ч.4 ст.85 КпАП України, що складає 2,5% від загального надходження всіх справ про адміністративне правопорушення в 2010 році, точно така ж кількість 47 справ за вищевказаною статтею надійшло і в 2009 році, що склало 2,35%  від загального надходження адміністративних справ в 2009 році.
Із 47 справ, що надійшли до суду в 2010 році 8 справ повернуто для належного оформлення; по 29 справах на 29 осіб накладено адміністративне стягнення; по 1 справі застосовано заходи впливу, передбачені ст.24-1 КпАП України (заходи впливу, що застосовуються до неповнолітніх); 9 справ закрито провадженням, з них по 7 справах осіб звільнено від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення, по 2 справах - відсутність події і складу адміністративного правопорушення.
В 2010 році судом розглянуто 39 справ на 39 осіб за ч.4 ст 85 КпАП України, що на 7 справ менше, ніж в 2009 році; в 2010 році  на 29 осіб накладено  адміністративне стягнення за ч.4 ст.85 КпАП України у вигляді штрафу в дохід держави на суму 9860 грн., з яких добровільно сплачено 4080 грн. та застосовано до 17 осіб  конфіскацію знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника.
 
Головне державне управління охорони, використання і відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства у Вінницькій області при направленні протоколів про адміністративне правопорушення за ч. 4 ст. 85 КпАП України на розгляд суду  в деяких випадках  порушує питання про застосовування до правопорушника ст. 283 КпАП України в частині відшкодування правопорушником майнової шкоди  з вказівкою розрахунку матеріальних збитків, що заподіяна правопорушником внаслідок незаконного добування або знищення одного екземпляра риби чи водного безхребетного незалежно від його розміру та ваги.
 
 Такси для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів риб та інших об’єктів водного промислу затверджені Постановою Кабінету Міністрів №32 від 19 січня 1998 року в наступних розмірах за 1 штуку:
Осетрові та їх гібриди(стерлядь)   - 510 грн ;
Марена звичайна                               - 102 грн.;
Сом                                                 - 85 грн.;
Судак, сазан, білий амур, товстолоб, щука, форель - 51грн.;
Рибець, миньок                               - 34 грн.;
Короп, лящ, білизна, лин              - 25,5 грн.;
Плітка, підуст                                 - 10,2 грн.;
Карась, окунь, плоскирка, головень - 5,1грн.;
Раки                                                 -1,7 грн.
 
В 2010 році при розгляді Вінницьким районним судом адміністративних справ вищевказаної категорії були випадки, що накладене судом адміністративне стягнення менше за розмір присудженої до стягнення майнової шкоди.
Так, наприклад: в лютому місяці 2010 року громадянин Д.В.О. здійснюючи незаконний вилов риби забороненим колючим знаряддям лову-драчем, у водоймі села виловив 146 штук окуня та 1 штуку судака, чим завдав збитків рибному господарству на загальну суму 795 грн. 60 коп.
 
Суд застосував до правопорушника адміністративне стягнення, передбачене ч.4 ст85 КпАП України у вигляді штрафу в дохід держави в розмірі 340 грн, з конфіскацією знаряддя лову - драча, та присудив до стягнення майнову шкоду в розмірі 795,60 грн. на користь  держави до місцевих бюджетів.
 
Громадяни Вінницького району мають задуматися чи варто порушувати законодавство про незаконний вилов риби чи ні!
 
Рибалки використовують багато засобів лову, які не передбачені Правилами рибальства. Наприклад, використання блешні, оснащеної трьома  спаяними гачками є порушенням. Органами рибохорони ведеться постійний контроль щодо незаконного виготовлення та продажу заборонених знарядь лову.
Вилов риби на водоймах, де була впроваджена плата за любительське риболовство, тепер здійснюється за Правилами любительського риболовства, як на водоймах загального користування. Це значить, що рибалити в зимовий період дозволяється зимовими вудочками з блешнею вертикального блесніння з гачком не більше №10, мормишкою, наживною і живцевою снастями із загальною кількістю гачків не більше 5 на особу( штраф за порушення цієї норми  становить від 3 до 5 неоподаткованих мінімумів, а от добова норма вилову зменшилась з 5 кг до 3-х кг. Рибалки повинні знати мінімальні розміри риб, дозволених для вилову, адже маломірної риби у вилові дозволяється мати не більше 30%.
При вилові риби, зокрема, маломірної плітки, при хороших погодних умовах рибалка виловлює до 15 кг плітки, тут справа навіть не в вазі, а в кількості, адже в цих 15 кг риби близько 100 рибин, які б могли вирости. Часто на вудочки ставлять, так звані, трійники, і навіть не замислюються скільки риби травмується та гине після використання таких знарядь лову.
 
Хочеться нагадати жителям Вінницького району про те, що наближається весна, потрібно не забувати про те, що з 1 квітня наступає нерестовий період,
В цей час забороняється вилов риби на річках в період з 1 квітня по 20 травня (50 днів), на ставках та водосховищах з 1 квітня по 10 червня (70) днів, заборонено вилов раків в річці Південний Буг з 20 квітня по 30 червня.
З аналізу всіх справ, що підлягали аналізу за 2010 рік встановлено, що в основному предметом адміністративного правопорушення було незначна кількість вилову риби, то громадянам Вінницького району слід задуматись чи варто за тих 5-10 рибин здійснювати порушення Закону і сплачувати такий великий штраф в дохід держави та ще й відшкодовувати заподіяну шкоду державі, кошти стягуються до місцевого бюджету.
 
         Контроль за дотриманням Правил рибальства здійснюють органи рибохорони та інші спеціально уповноважені на те органи, а також громадські інспектори рибохорони та громадські інспектори з охорони довкілля, та саме головне, що порушення правил вилову риби тягне за собою адміністративну відповідальність за ст. 85 КпАП України, а це штраф від 20 до 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення, які є приватною власністю порушника, та незаконно добутих водних живих ресурсів чи без такої, та відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) цінних видів риб та інших об’єктів водного промислу згідно такс, затверджених Постановою Кабінету Міністрів №32 від 19.01.1998 р.
 
 
Керівник апарату Вінницького районного суду               С.С.Слободянюк