flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

УЗАГАЛЬНЕННЯ судової практики застосування Закону України «Про судовий збір»

29 березня 2019, 16:01

На виконання плану роботи Вінницького районного суду Вінницької області на І півріччя 2019 року проведено узагальнення практики застосування судом Закону України «Про судовий збір» у 2018 році

Узагальнення проведено з метою перевірки стану дотримання національного законодавства, виявлення помилок у застосуванні судами ЗУ «Про судовий збір», а також визначення пов'язаних із цією тематикою питань, які потребують роз'яснень.

Аналіз судової статистики та узагальнення судової практики - дві взаємодоповнюючі сторони аналітичної роботи,  без якої  неможливе правильне  формування  судової практики і належне функціонування судів.

За допомогою   виконаних   узагальнень   судової практики, а також, аналізу судової статистики з'ясовується реальний стан здійснення правосуддя судами,  додержання  цими  судами чинного законодавства України.

Отже, ст.1 ч.1 ЗУ «Про судовий збір» пояснює, що судовий збір - збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом у дохід держави. Судовий збір включається до складу судових витрат та його розмір, на сьогодні, залежить від типу скарги чи позову, що подається.

Судовий збір є порівняно новим видом судових витрат, що з'явився після прийняття Закону України «Про судовий збір» 8 липня 2011 року. До того за подання заяв до суду сплачувалося державне мито.

Вказаний Закон регулює: розміри ставок судового збору; пільги щодо сплати судового збору; порядок сплати судового збору; повернення судового збору; відстрочення та розстрочення сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати; зарахування судового збору до Державного бюджету України. Розмір судового збору визначається статтею 4 Закону «Про судовий збір». Реквізити для сплати збору розміщені на сайті «Судова влада України».

Правила розподілу сплаченого судового збору у складі судових витрат регулюють відповідні положення процесуальних кодексів.

Слід зазначити, що з 1 січня 2017 року судовий збір в Україні справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, тоді як раніше — від мінімальної заробітної плати.

Кошти від оплати витрат спрямовуються на інформування учасників судових процесів про хід і результати розгляду справ, виготовлення та видачу копій судових рішень, що здійснюються шляхом створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційної системи, веб-порталу судової влади, комп'ютерних локальних мереж, сучасних систем фіксування судового процесу, придбання та обслуговування комп'ютерної і копіювально-розмножувальної техніки, впровадження електронного цифрового підпису та інше.

Основою для розрахунку судового збору є прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду та ціна позову.

Так, з 1 січня 2018 року Законом України «Про державний бюджет України на 2018 рік» розмір прожиткового мінімуму збільшено до 1 762, 00грн.,  в той час, коли у 2017 році він дорівнював 1 600,00 грн.

Отже, у 2018 році судовий збір розраховувався, виходячи із прожиткового мінімуму в 1 762,00 грн.

Також, ставки судового збору збільшені за подання апеляційних та касаційних скарг на рішення суду першої інстанції.

Відповідно, за подання апеляційної скарги сплачується судовий збір у розмірі 150 % ставки, що підлягала сплаті під час подання позовної заяви, іншої заяви або скарги; за подання касаційної скарги – 200 % ставки. У попередній редакції Закону України «Про судовий збір» вказані ставки дорівнювали відповідно 110 % і 120 %.

Також, ч.5 Пільги щодо сплати судового збору Закону України «Про судовий збір» на підставі Закону № 2147-VIII від 03.10.2017 виключено пункти 18, 19, 20.

Тобто, вилучені із списку пільговиків та сплачують судовий збір на загальних засадах такі державні органи, як:

- Пенсійний фонд України та його органи, органи Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та Фонду соціального страхування України;

- органи виконавчої влади Автономної Республіки Крим, структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчі органи міських рад, на які покладено завдання щодо вирішення питань соціального захисту населення;

- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, структурні підрозділи виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад, на які покладені функції із здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення

Вказані зміни сприяють зменшенню кількості випадків зловживання, шляхом подання необґрунтованих та безпідставних апеляційних та касаційних скарг, як громадянами так і державними органами.

Так у 2018 році до Вінницького районного суду Вінницької області загальна кількість, заяв, скарг, рішень,  у яких справляється судовий збір у звітному періоді склала 1 892 одиниці.

З них:

- за подання до суду позовних заяв майнового та немайнового характеру, заяв про видачу та скасування судового наказу та апеляційних скарг – 1595 одиниць;

- за подання адміністративного позову, заяви про забезпечення доказів, заяви про видачу виконавчого документу – 8 одиниць;

-  за видачу документів – 4 одиниці;

- справ в яких судом ухвалено постанову про накладення адміністративного    стягнення – 285 одиниць.

А отже, розрахункові суми судового збору становлять 1 821 390 грн.; 1 713 210 грн;  7 577 грн.; 169 грн.; та 100 434 грн. відповідно.

Якщо брати до уваги кількість заяв (скарг), які відносяться до категорії пільговиків щодо сплати судового збору, можна побачити, що на загальне число у 354 заяви припадає розрахункова сума судового збору у 226 902 грн.

Це значні кошти, які не потрапляють до державного бюджету. Однак, саме такою є ціна забезпечення права на доступ до суду для певних соціальних верств населення.

Висновки

Проведене узагальнення судової практики застосування Закону України «Про судовий збір» дозволяє дійти висновку, що Вінницький районний суд Вінницької області правильно застосовує норми чинного законодавства зі сплати та стягнення судового збору. А нововведення, які мають місце у законодавстві, сприяють посиленню захисту прав населення та зменшенню зловживань у доступі до суду.

 

 

Консультант суду                                                        О.О. Шеванюк